onsdag 6 januari 2010

Här ligger jag och snörvlar i en hög av näsdukar i sängen. Om jag hade varit frisk hade jag ändå inte kunnat vara ute eftersom det är -16! Man får passa på att sitta inne och mysa, kanske elda i vedspisen och bara ta det lugnt.





Här kommer ett förslag på en varm drink man kan (eller bör) sörpla i sig efter en lång dag ute i kylan.

Till din största mugg behöver du:
1msk kakao
2 msk råsocker
en nypa kardemumma
3dl mjölk
0,5dl vispgrädde

Blanda kakao och socker i muggen.
Koka upp mjölken med kardemumman.
Sila i lite mjölk i muggen genom en tesil (om du är kräsen).
Rör om så det löser sig med chokladen.
Slå över resten av mjölken.
Toppa med lättvispad grädde och lite råsocker.

Denna choklad mår inte alls illa av att spetsas med lite mörk rom,
den far inte heller illa av att drickas på en renfäll ute i vintersolen...


Sedan kan jag inte sticka under stol med att denna underbara kaka passar finfint till chokladen med rom i och vispad grädde till.


Magnus Kladdkaka (den bästa)

2 ägg
3 dl socker,
150gr smält smör
1 dl kakao
2 tsk vanilsocker
2 dl vetemjöl

Blanda allt med en gaffel eller slev. Skall enligt upphovsmannen absolut inte vispas med elvisp och jag har inte vågat trotsa...

Gräddas i 175 grader 15-20 minuter beroende på ugn. Provstick den efter 15 minuter, det skall fastna lite choklad på stickan men inte vara jättekladdigt.
Jag brukar ta lite mindre socker (2-2,5dl) och byta ut 0,5 dl kakao mot 100 gr mörk choklad. men det är jag det...




Lycka till!

Inga kommentarer: