tisdag 26 april 2011

Påsk

Vart ska jag börja... I torsdags drog vi iväg med Silja Serenad till Helsingfors. Vi åt på en fin skaljdursrestaurang på båten och det var underbart. En stor skaljdursplatå och en portion rökta räkor och ett riktigt gott vin. Sedan tog vi oss en irish coffee och tittade på den traditionella showen. Ja, den var inte bättre nu än för fem år sedan när vi åkte sist... Vi tog oss till en vinbar och lyssnade på en riktigt duktig pianist istället. Henrik bjöd på champagne.....
På fredagmorgonen gick vi av båten och strosade i ett tvärstängt Helsingfors, endast ett café i hela stan var öppet. Jäkligt trist eftersom planen var att shoppa rejält. Dessutom spöregnade det.


En cheeseburgare på Mc Donalds och sedan tillbaka till båten fortare än kvickt. Vi tog en tupplur och gick till spaavdelningen. Där mös vi i bubbelpool och bastu och då tittade solen fram. På kvällen åt vi buffé och gick till hytten ganska tidigt. Vi längtade hem båda två, hem till stugan.

På lördagen när vi kom hem åkte vi och handlade det sista, packade bilen full och drog ut till solstugan. Ella och Katterna följde med. Vi grillade och hade det riktigt mysigt. Cornelis passade på att rymma! Han kom inte fram för än morgonen därpå och då hade jag varit riktigt orolig. Han har inte sovit ute en endaste gång i sitt liv. Tydligen hade ha sovit under grannens hus där jag hittade honom sittandes på söndag morgon. Jag slängde in honom i stugan och lät honom inte gå ut.


På dagen kom H´s syster, mor och far på påsklunch och vi satt på altanen i värmen. Helt underbart väder!
De hade med sig alvedon till mig eftersom Cornelis orsakat en kraftig huvudvärk med sin frånvaro. Kan bero på att jag fick döva min oro med en massa vin... Vi fick fina blommor av dem också och de var så snälla och släpade ut en massa jord till alla mina stora krukor.


Vi fick flytta ner i skuggan när det var dags för kaffe och smarriga jordgubbar som de också hade med sig. Det är så mysigt där ute så man kan inte tro det.




På måndagen jobbades det i trädgården för fullt och vi fick till det bra. Jag sågade ner två träd och en jäkla massa buskar, lika bra att få bort det medans det finns en kase att slänga det på. Värmen tog på krafterna så vi packade och åkte hem vid tretiden. Det var väldigt skönt att komma hem och få ta en dusch och ligga i sin egen säng. Hästen är bäst! Britsarna på båten kunde vi lika gärna varit utan, hade nog varit skönare att sova sittandes i en hiss....

Dags för vardag igen men det gör inget, det här var den skönaste påsken jag haft på många många år. Jag älskar Henrik, stugan, katterna och hästens!

Kram på er!

Inga kommentarer: