lördag 10 oktober 2009

Tapasfredag

I går kväll blev det tapasmiddag hos oss. Så enkelt om man inte orkar dra fram kastruller och passa ugnar mm.
Och så otroligt gott!


Vi fick; parmesano reggiano, marinerad fetaost (olivolja och basilika, citronsalt och svartpeppar), citronfyllda gröna oliver, körsbärstomater, pesto och pesto på soltorkad tomat till crostinins, underbar pata negra (lufttorkad skinka från spanska frigående välmående svarta grisar), tryffelkorv, bresaola på vildsvin marinerat i citron, olivolja och flingsalt , härlig tunnskivad salami, melon och vitlöksbröd med olivolja och basilika.
Jag har säkert glömt något, ja visst ja! Ett härligt glas ekologist vin - Trilogia dels frailes(Monastrell, Cabernet Sauvignon och Tempranillo).
Kvällen avslutades med en härlig chokladkaka med grädde. Smaskens!








Jag är inte så bra på att ta bilder när jag är mitt i stöket men jag ska bättra mig. Jag lovar. Så länge får det duga med inspiration!


Magnus Kladdkaka (den bästa)

2 ägg
3 dl socker,
150gr smält smör
1 dl kakao
2 tsk vanilsocker
2 dl vetemjöl

Blanda allt med en gaffel eller slev. Skall enligt upphovsmannen absolut inte vispas med elvisp och jag har inte vågat trotsa...

Gräddas i 175 grader 15-20 minuter beroende på ugn. Provstick den efter 15 minuter, det skall fastna lite choklad på stickan men inte vara jättekladdigt.
Jag brukar ta lite mindre socker (2-2,5dl) och byta ut 0,5 dl kakao mot 100 gr mörk choklad. men det är jag det...




Lycka till!

1 kommentar:

Malin sa...

Åh, smaskens! Varför var inte jag bjuden??? Iofs åt vi hemmagjord pizza :) Det var mums det med! Puss!