måndag 24 juni 2013

Profylaxkurs

Idag var det dags för profylaxkursdag nr 1. Det var både intressant, lärorikt och kul!! Vi skrattade mycket och det var skönt. Utbildningen är inte alls vad de flesta föreställer sig att det ska vara. Att vi sitter i ring och flåsar i takt. Långt ifrån!

Vi fick idag en genomgång av de olika faserna under förlossningen, vad man gör hemma och när man ska åka in osv. 
Vi fokuserade sedan på avslappning och massage som såklart ska hjälpa på dagen D. Mycket skönt!
Vi fick naturligtvis lära oss att om vi andas på olika sätt kan vi tränga bort smärta, fokusera på annat och helt enkelt inte känna smärtan alls. Häftigt! 
Hur lärde vi oss det då? 
Jo, genom att göra "tusen nålar" eller klämma/nypa jättehårt på undersidan av benet eller vart som helst där man är känslig. Den som blir utsatt ska då andas på olika sätt för att se vad som funkar bäst för att ta bort smärtan. Det var väldigt spännande och roligt!! 
Snart kommer fem tjejer och fem killar till förlossningen med blåmärken på låren och på gäddhänget ;) 
Vi fick i uppgift att fortsätta plåga varandra hemma för att bekanta oss med riktigt förfärlig, långvarig smärta. Haha, det är humor det! 

På torsdag ska vi på studiebesök på förlossningen, det ser jag fram emot. 
Min ångest beror mycket på min sjukhusskräck. Jag avskyr sjukhus och får ångest av miljön. Ska bli spännande att se rummet, det kan ju vara så att jag kan pimpa till det. Min förlossningsväska innehåller inte babykläder, tofflor, godis och kamera mm utan snarare en fin pläd, bäddset, kuddar, matta och ev gardiner i en lugn naturfärg;) Eller hur!
Är väggarna aprikosa med en blombård så dör jag! 
En annan del av ångesten beror på sköterskebristen. Tänk om det inte finns personal när vi kommer!!  
Därför är den här utbildningen så viktig för mig, för att vi ska ha koll själva på vad som sker om vi behöver lösa det hela på egen hand... 

Kortfattat, en riktigt bra och rolig utbildning som hålls på  mvc Hjärtat.
Jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer: