torsdag 30 december 2010

Gott Nytt år

Åh, äntligen var denna jobbvecka över. Två hela dagar!
Har varit fullt ös pga årsbokslut, ingen dans på rosor minsann. Egentligen skulle jag behöva jobba i morgon men det låter ju rent vansinnigt, eller hur?! Jobba på nyårsafton? Nej, jag får gå upp sketa-tidigt på måndag istället.
Nu ska här firas Nyårsafton!

Igår när jag vaknade kännde jag mig riktigt, riktigt hängig. Hade inte jobbat om det inte var för bokslutet. Sedan var det lite bättre när jag kom hem och i morse känndes det också bättre. Men framåt eftermiddagen kom det igen, jag är så sänkt. När jag kom hem vid fem gick min fina man o hämtade en pizza med salami och fetaost på till mig, den klämde jag i soffan och där har jag legat till nu 21.00. Jag har nog sovit hela tiden och nu har jag grävt ner mig i sängen. Måtte jag må bättre i morgon!

Vi ska iväg för att handla lite till middagen, annars är allt utom dukningen klart.
Vi kommer bjuda på fem rätter.
Först champagne som välkomstdrink så klart, vår egen kollektion.
Sedan rårakor med kalixlöjrom, gräddfil o rödlök. En klassiker som inte får hoppas över en nyårsafton.

Efter det blir det en smarrig trattkantarellsoppa med vit tryffel och gratinerat dill- och lökknäcke med lagrad ost. Till detta serveras en Bourgogne blanc, chardonnay från -96. Mmmmm

Varmrätten blir en helstekt lammrostbiff med portvinssås, svensk pesto och potatisgratäng med chêvreost och lite frächa grönsaker, tex sockerärtor, morötter och syltad rödlök. Jag längtar!

Till dessert blir det mitt ess, citronkakan med lättvispad grädde.

Diverse goda ostar blir det också, med fikonmarmelad, tryffelhonung och lite annat smått o gott. Till det serveras en kall Tokaji Aszu -95, Voila!




Vi blir nio pers i morgon. Annica, Dennis, Annelie, Lasse, Mange, Niclas, Annette och vi. Party, party!

Jag ska försöka komma ihåg att fota lite.....

God natt young lovers och gott nytt år!




Inga kommentarer: