lördag 18 december 2010

Time för Julgodis

Jag kan inte begripa att det är så roligt att göra julgodis! Jag letar efter någon som tycker om att äta det sen, för det är inte lika kul tycker jag. Får nog ge bort lite i present.

Jag gjorde Mintknäck, Rocky Road fudge, Mozartkulor och en fantastisk Fruktchoklad.

Mintknäck
2 dl Vispgrädde
2 dl Ljus sirap
2 dl Socker
1 dl Hackad mandel
2 msk Ströbröd
2 msk Smör
5 droppar Pepparmintsolja

Blanda grädde, sirap och socker. Koka utan lock, rör om då och då tills smeten klarar kulprovet.(ca 15 min. i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten.) Tillsätt mandel, ströbröd pepparmintsilja och smör.


Det bästa Rocky Road receptet hittar man på
http://malvan12.blogspot.com/2010/12/rocky-road-fudge.html
Men jag måste få rekommendera att ha dumlekola i smeten också....




Fruktkolan är ju underbar och så fantastiskt enkel att göra.
ca 250 gr mörk choklad.
En påse blandad torkad frukt, jag hade även torkad ingefära och mango.
En näve jordnötter
En näve casewnötter
1 msk glukos eller smör för att få den lite mjukare.

Smält chokladen coh rör i alltsammans. Bred ut i en form på silikonpapper och in i kylen några timmar. Skär sen i små bitar och njut.




Mozartkulorna har jag inget recept på men så här gör man...
Smält mörk choklad
Ta en bit mandelmassa och rulla till en liten boll i handen.
Tryck ut bollen med tummen och lägg på en liten bit nougat.
Rulla ihop bollen igen så nougaten täcks.
Vänd i den smälta chokladen och låt dem stelna på ett galler eller på papper. Skall inte förvaras i kylen då chokladen blir lite ful av kylan.
Man kan ta i lite, lite smör i chokladen för en glasnigare yta men bara lite annars stelnar de inte.
Man kan ha någon likör eller sprit i mandelmassan också om man känner för det.
Mums!


God Jul


1 kommentar:

Malin sa...

Du, de där Mozart-kulorna ska allt testas ;) Yummy!!