tisdag 25 januari 2011

Lördag 21/1 Kalasdagen

Hämtade darling på jobbet fredag eftermiddag och drog iväg till Citygross för shopping, sedan till gränby för drycker och sedan hem för att sätta igång och baka inför lördagens kalas.
Vi blev himla sena så jag bakade långt in på kvällen, H hjälpte till med sitt stöd vid köksbordet. Vi hade jäkligt mysigt trots att jag var väldigt trött. Bakningen döptes om till experiment....



Cocostoppar, kladdkaka till kvällen, filmjölkskaka och marängtårta.



Vet inte när vi hamnade i sängen men sent vart det...

Upp med tuppen på lördag morgon, vi hade ju inte städat eller fixat över huvudtaget på fredagen så det vart full fart. Som vanligt gick det strålande och vi var klara i god tid. Det bästa var att jag kände mig mycket pigg!

Tårtan jag slängt ihop (i sömnen kvällen innnan) blev ju inte så lyckad. Den gräddades i nästan 2 timmar men stelnade ändå inte, pga marängen misstänker jag. Det blev som ett lock över kakan så inte värmen kom åt.
Nå väl, jag garnerade den med mycket grädde och frukt och vips blev det en kladdig maräng och frukt-tårta, väldigt smaskig!


Kl ett kom Jocke, Jessica och Julia, Syster, B och Ludde och sen kom Agge o Oscar. Huset fullt! Det var himla kul att det kom så många.
Jag fick naturligtvis väldigt fina presenter.....



Av min allra finaste syster o B. Tjo hoooo vad kul vi kommer ha med denna. Skall bara ragga upp ett par mikrofoner så kör vi! Tack M <3 Av Jocke o Jessica fick jag ett fint vin o av Agge en stor orkidé. Vi fikade och pratade o hade bara trevligt. Jullan spelde tv-spel och Oscar levde rövare....





Sen var det bara att ladda om inför kvällen. Fiskgryta på spisen, surdegsbröd i ugnen, sminka lite, kläder på, pusta ut och korka upp.
Kl 19 stod gästerna i dörren och partyt var igång.

Av familjen fick jag fina tulpaner och presentkort på Ikea som jag önskat mig. Av Lisa fick jag en lite samling från Iittala outlet. Jättefint!


Pappa o Britt skickade blommor med bud som kom på dagen. Det är väldigt kul att få blombud, lite spännande så där. Det var jättefina rosor. Tack så mycket. M & B hade också med sig en stor bukett med liljor som jag gillar så. Vackert!


Vi fyllde glasen med en fin gamal Riesling från 2003 och satte oss till bords. Det smakade väldigt bra måste jag säga. Fisk- och skaldjursgryta med nybakat bröd och aioli....




Kaffe och chokladkaka med frukt o grädde och portvin, lite senare den självskrivna ostbrickan med Tokaijer till. Gu så gott!

Jag är så glad att alla ville komma och mest glad är jag för att jag var vaken hela kvällen, att jag höll mig pigg. vilken födelsedagslördag, bästa jag haft på många år! Tack alla fina!

Sedan på natten när alla åkt hem hände det en sak, men den är lite hemlig ett tag till. Ni kommer bli varse, tids nog....


2 kommentarer:

Malin sa...

Varsågod :) Ser mycket fram emot en inbjudan om Robbie-kväll ;)

Nu blir jag nyfniken! ;) Berätta, berätta....

A. sa...

Ja visst är det spännande. Jag ska beräta för dig. Sen ;-)